Apr 17, 2013

Lasagne med aubergine og squash. Og et magisk dryss med kanel :)




Glutenfri lasagne med aubergine, squash og litt kanel!

 
Dette er en slags lasagne. Eller en slags moussaka. Eller begge deler på en gang hvis det går an da :) Etter å ha vokst opp med libanesisk mat, har jeg fått en forkjærlighet for kanel i tomatsausen. Og etter litt prøving har jeg funnet ut at tomatsaus med kanel er best i en ildfast form med andre godsaker. Så her kommer oppskrift på min lamoussaka eller noe i den duren. Vet ikke helt hva jeg skal kalle denne retten, jeg.

Hvis jeg lager denne formen med karbonadedeig, dropper jeg lasagneplater. Og hvis jeg vil ha med lasagneplater dropper jeg karbonadedeigen. Det har bare blitt sånn:)
Og så prøver jeg å droppe ost, selv om det er litt vanskelig. Men tynne tynne skiver av squash gjør iallefall at det ser litt penere ut :)   

Her kommer 2 forskjellige ingredienslister: 

Alternativ vegetar: 
Olivenolje til baking og steking
2 fedd hvitløk
1 stor løk 
2-3 bokser hermetiske tomater
2 ts kanel
Salt og pepper
1-2 ts sukker eller honning  
2,5 dl havrefløte eller vanlig fløte
2 aubergine
2 ss honning + litt kanel
1 squash
Evt andre grønnsaker du har liggende 
1 pk glutenfrie lasagneplater eller vanlige
Raspet ost eller squash til topping

Alternativ med kjøtt: 
Olivenolje til baking og steking
 2 fedd hvitløk
1 stor løk 
400 g karbonadedeig
2-3 bokser hermetiske tomater (evt noen myke tomater i tillegg)
2 ts kanel
Salt og pepper
1-2 ts sukker eller honning  
2,5 dl havrefløte eller vanlig fløte
2 aubergine
2 ss honning + litt kanel
1 til 2 squash
Evt andre grønnsaker du har liggende
Raspet ost eller squash til topping  

Hvis du har noen grønnsaker som begynner å bli dvaske, passer de ypperlig til å putte i denne lasagnen. Til og med kokte poteter delt opp i skiver kan funke bra :) 
Resteform er bra :)





Del aubergine i skiver på ca 0,5 cm og ha i et dørslag. Hvis det er mange mørke frø i auberginen, så strø gjerne litt salt over og la dem stå og dryppe fra seg i 20- 30 min. Dette for å trekke ut bitterstoffene og dermed unngå litt mageknip.
Hvis du har saltet auberginen, så skyll skivene i kaldt vann og tørk dem med tørkepapir. 
Legg dem på et stekebrett og sprinkle over olivenolje, litt honning og kanel. Stek på 200 grader i ca 20 min. 









Del squash i tynne skiver (gjerne med mandolin) og sett til side. 
Surr finhakket løk og løk blankt i litt olivenolje, og tilsett evt karbonadedeig. 
La den bli godt brunet før du tilsetter tomater/ hermetiske tomater og havrefløte.
Krydre sausen med salt, pepper, litt sukker og kanel. Evt litt spisskummin, malt koriander etc hvis du vil. Jeg pleier å ta et lite dryss av hver av dem:) 





Legg så saus, grønnsaker og evt lasagneplater lagvis i en ildfast form. Begynn og avslutt med saus, og topp med revet ost eller squash. Og gjerne litt hakket bladpersille.
Stek på 200 grader i ca 30 min eller til det bobler litt i sausen.  



 


  


Lasagne med squash- topping i stedet for ost. Helt melkefri lasagne!


Og lag en god salat med ruccola, bladpersille, søte tomater og litt mynte og server ved siden av denne lasagnen. Da får du en liten smak av det libanesiske kjøkkenet!  


Jeg har alltid en pose med hakket bladpersille i frysen. Det er så godt, og det løfter smaken på det meste :)

God mat gir masse glede i hjertet. 

Og mat med litt libanesisk smak gir meg dobbelt så mye glede i hjertet! 












   


  

No comments:

Post a Comment