Sep 21, 2012

Rødbetsuppe


 


Så vakker mat burde man spise mer av!  Og det sier jeg ikke bare fordi jeg liker rosa. Vakker mat gjør godt for sjel og sinn. Og det er viktig å spise litt med øynene også. 

Jeg lærte aldri å bruke rødbeter i heimkunnskapen. Og jeg syns rødbeten har fått alt for lite oppmerksomhet i oppskrifter og kokebøker. Kanskje grunnen er at rødbeten kan være litt tricky, for smaken er jo litt jordaktig. Men så kan det være så veldig veldig godt! Man må bare kjenne til noen triks. Og jeg må si at etter litt utprøving er det rødbethåp for fremtiden min. Rosa lykke!

Hvis man skal spise den rå syns jeg den må marineres lenge å vel i noe syrlig, enten eddik eller sitron. Skal man ovnsbake den eller lage suppe av den må man også ha noe syrlig oppi eller i eller over før man spiser. Så rødbeter + noe syrlig = sant.  

Her har dere en god oppskrift på røtbetsuppe med selleri og eple. De gir sammen en fin balanse til rødbetens dype og litt jordaktige smak. Høsttid er suppetid. Og suppe med så fin farge må jo bare gjøre godt for sjel og kropp.jeg blir iallefall veldig glad.

Du trenger: 

4 mellomstore rødbeter
3 ss olivenolje til baking og steking O&CO
1 løk
2 fedd hvitløk
1 eple
1 stilk stangselleri
1 liter god grønnsakskraft
Urtesaltav et salg
God olivenoje og balsamico





Pakk rødbetene inn i aluminiumsfolie og bak i ovnen på 190 grader i ca 1 time. Ved å tilberede rødbeter på denne måten bevares mest mulig av de sunne stoffene. Skjær opp løk, hvitløk, eple og selleri i biter. Surr løk og hvitløk blank i olivenolje, og tilsett eple og stangselleri. La det surre til det er mykt. Når rødbetene er ”gjennombakte” river du av skallet med hendene og deler i biter. Bruk gjerne poser eller hansker på hendene, hvis ikke har du rosa hender et par dager. Ha rødbeter og løkblandingen i en stor gryte, og mos alt med stavmikser. Spe med grønnsakskraft til du har den fylden du ønsker. Kok opp og smak til med urtesalt eller salt og pepper. Topp med god olivenolje og gjerne en mild balsamico. Eller du kan putte oppi noen syrlige eplebåter. Og kanskje en rømmeklatt.Prøv selv hva du liker best. 

Nyt høsten da. 
Rosa suppe er fint. 


No comments:

Post a Comment