Sep 21, 2012

Lammekoteletter med oliven og sitronmarinade

-->

Dette er noe av det beste jeg vet for tiden. Skikkelig lammenam. Og ganske enkelt og få til. Og det tar ikke så lang tid. Så jeg syns at du som leser dette burde prøve det ut i nærmeste fremtid. Det er verdt det. Gled deg :) Og nok en gang går takken for fantastisk inspirasjon til Nigella Lawson. Hun lager fantastiske og enkle oppskrifter.

 Til 4 personer trenger du: 

12 små lammekoteletter
0,5 dl  + 2 ss olivenolje
3 fedd hvitløk, renset og skjært i skiver
1 ts tørket oregano
1 ts tørkete chiliflak
1 liten sitron, skall og saft
15 gode svarte oliven, renset og hakket.
1 ts urtesalt til kjøtt(Oliviers & CO), eller en blanding av salt og f.eks timian. 
2 ss olivenolje
2 ss vann


Legg lammekotelettene i en form slik at alle får plass i et lag. Hell over 0,5 dl olivenolje, skivet hvitløk, oregano, chiliflak, sitronskall, sitronsaft og hakket oliven. Snu kotelettene noen ganger slik at de blir helt dekket av marinaden. La de stå og marinere i romtemperatur ca 20 min. Rett før steking skraper du marinaden av kotelettene og drysser urtesalt på dem. Obs: spar marinaden til senere.
Varm en stor stekepanne med ca 2 ss olivenolje til steking, og stek kotelettene ca 2 min på hver side ved høy varme slik at de får litt farge. Skru ned varmen til medium og hell over marinaden + 2 ss vann. La dem stå og putre i ca 5 min, litt lenger hvis du vil ha dem helt gjennomstekt. Hvis kotelettene er veldig tykke vil de trenge noe lenger tid. Legg opp kotelettene på fat og hell over sausen fra panna. Topp gjerne med litt fersk oregano eller timian. Og server med potetmos og/ eller ovnsbakte rotgrønnsaker.  Jeg hadde bakte rotgrønnsaker, hjemmelaget potetchips og aïoli ved siden av lammekotelettene. Det var godtgodt.



Ovnsbakte rotgrønnsaker
Jeg brukte rødbet og søtpotet til disse lammekotelettene, men velg de rotgrønnsakene du liker.
Skrell dem og del dem i like store terninger. Vend dem i olivenolje og litt salt, og bak dem i en ildfast form på 200 grader i ca 30 min. Til 4 personer foreslår jeg 2 rødbeter, 1 stor søtpotet, 2 gulrøtter og en pastinakk. Men du klarer nok å beregne sånn ca hvor mye dere trenger selv. 

Mat mat mat. 
Fryd i sinnet og glede i hjertet.

3 comments:

  1. Veldig interressant!!
    Jeg gleder meg å prøve!!!!
    TUSEN TAKKK
    KOS KOS

    ReplyDelete
  2. for ein utruleg utruleg fin blogg du har! fytti! og så mykje godt!!

    ReplyDelete