Apr 25, 2012

Harissa



Med denne i kjøleskapet er det mye godt som kan lages. Jeg har pleid å kjøpe Harissa ferdig, men det det er jo litt mer stas og lage det selv! Til grillmat er denne sausen uunnværlig. Ha den på fisk, kylling, lam, svin... Den passer til det aller meste.
Min kollega Olivier i butikken på Løkka har laga denne oppskriften, så takk til han! Jeg er takknemlig!




Du trenger:
2 paprika
5 fedd hvitløk
6 ss mynteblader
2 lime
1,5 dl Chiliolje O&CO
2 ss Eddik med Mango O&CO
2ss fruktig olivenolje
1 ss spisskummen
1 ss koriander
Fleur de sel/ Maldonsalt

Obs: hvis du er usikker på om du liker denne sausen, så kan du prøve med halvparten først. Men egentlig er det så godt at du egentlig bare bør lage full oppskrift med en gang!



 
Finhakk paprika, hvitløk og mynteblader. Rør inn saften fra 2 lime og eddik med mango, og ha oppi krydder. Hell over chiliolje og fruktig olivenolje mens du rører hele veien.
Godt til grillet fisk, skrei, kylling, rødt kjøtt, som base for sauser, supper og marinader. 
Har du ikke chiliolje fra O&CO kan du prøve med ren olivenolje og 2 til tre ts extra hot chilipulver. Eller noen ferske finhakkede chili. Det kan også funke tror jeg. 
 





  


 



Kyllingklubber med Harissa


Jeg steker kyllingklubbene i panna med olivenolje, salt og pepper. SÅ har jeg dem i en ildfast form med Harissa på toppen og ettersteker i stekeovnen på 200 grader. De bobler litt på utsiden når de er ferdige. Enkelt og greit :)







Prøv det, da. Det er så utrolig godt! I det minst, kjøp det ferdig i en velassortert dagligvarebutikk! Jeg pleier å kjøpe Harissa av merket Belazu, så blander jeg den med olivenolje, sitron og litt sukker.
Jeg blir litt mer lykkelig av tanken her jeg sitter. Du og du!

Glede i hjertet og smaksløkene fryder seg ved tanken! 
Kom grillsesong. Jeg er klar. 


No comments:

Post a Comment