Oct 8, 2011

Ristede rosenkål med bacon og vellagret balsamico






Høsten er definitivt den beste tiden på matåret i Norge. Det bugner av epler, rødkål, rosenkål, kålrabi, poteter, rødbeter, pastinakk, jordskokk...Ja, jeg vet ikke hva. Fantastisk er det iallefall! Så er det å få spist alt dette, da. Helgens utvalgte er rosenkål. Nesten litt søtlig og nøtteaktig på smak, kanskje en smule bitter. Og her leker jeg smaksanalysator:)
Men god er den, og ekstra god med bacon og balsamico. Og litt ekstra god olivenolje, gjerne en Toscansk en, presset på Frantoio-oliven. 





Det gøyeste med rosenkål er nesten å rense dem. 
Jeg elsker å ta av de ytre bladene og bare klemme på dem. 
De er så myke og gode. Og se så fine de er! Jeg blir glad inni meg.
Hvis du ikke liker rosenkål må du nesten kjøpe noen bare for å rense dem... 
Det er verdt pengene, jeg lover. 





Og så til disse ristede rosenkålene: kok dem i ca 8 min i fosskokende vann. Tror jeg. Jeg er ikke så flink til å ta tiden. Hell av vannet, og la alt vannet dampe vekk. Stek bacon i en stekepanne, og tilsett rosenkål. La putre på middels varme i 5-10 min, eller så lenge det tar før resten av middagen er klar. Topp med god olivenolje, ekstra god balsamico og litt godt fingersalt. 

Enkelt. Godt. Og sunt! 
Og perfekt til høstlammet. 

Herligmat:)




No comments:

Post a Comment