May 26, 2011

Mangosorbet med stekte bananer


Mangosorbet og stekt banan - En fantastisk dessert!


Desserten over alle desserter. Vann i munnen og glede i hjertet. Ja, mat generelt gjør meg lykkelig, men akkurat dette gjør meg euforisk lykkelig. Jeg elsker ELSKER elsker dette her. Hvis jeg skulle valgt en dessert jeg måtte spist resten av livet måtte det blitt dette (håper jeg slipper det, da!) Men ja, glede. Eller, "det er kjærlighet" som Olivier på O&co Løkka sier. Det er virkelig kjærlighet. 




Når jeg var liten hadde vi til tider uendelige mengder mango lett tilgjengelig, og bananer var det aldri vanskelig å få tak i. Så det måtte jo nesten bare bli sånn at vi spiste dette her til dessert ganske ofte. Jeg tror jeg må spørre mamma en dag om hvordan hun kom på å kombinere dette her, for det er en fantastisk duo!
Jeg var så heldig at jeg fikk meg en liten ismaskin til bursdagen som rører for meg. En fantastisk oppfinnelse! Det går an å lage sorbet uten ismaskin, men da må du røre litt i skåla innimellom mens den fryser, så det ikke dannes iskrystaller. Men ellers er sorbet er i prinsippet ganske enkelt. Du har mango el annen frukt i biter, sukkerlake og litt fersk limesaft. Mos frukten i blender eller stavmixer, bland med helt avkjølt sukkerlake og limesaft, hell blandingen opp i ismaskinen og skru på maskinen (eller i en skål og sett i frysen).





Mangosorbet med ismaskin, ca 1 liter :

220 g sukker
125 ml vann
1 kg mango, renset og delt opp
60 ml limejus

1. Sukkerlake, lages en dag før.
Kok opp vann med sukker og la det koke i 1 min mens du rører. Ha laken over i en skål og la den stå i kjøleskap noen timer eller på benken til neste dag.

2. Sorbet
Skjør mango glatt i en blender sammen med limejus. Rør inn sukkerlaken og ha blandingen oppi iskrembollen. Sett i gang og la maskinen gå til isen er ferdig. Ha over i en beholder og setti frysen til den skal spises. 
Jeg synes den holder seg god på smak 1-2 uker.

Mangosorbet fra butikken er ingen ting i forhold til dette. Og det er ikke noe vanskelig!

Mangosorbet, hurtigversjon:

Halvfrossen mango i terninger
Limesaft
Litt sukker

Mos mango i en blender og smak til med sukker og lime. 
Sett i frysen til dere skal spise, rør gjerne litt innimellom.






Stekte bananer:

1 banan til hver
1/2 - 1 ss Meierismør pr banan, evt melkefritt margarin.
0,5 ss Brunt sukker pr banan

Skjær banan på langs og i passe store biter. Smelt smør og sukker i panna, og la det bli lysebrúnt før du har banane oppi. Husk å skru ned varmen etter hvert, hvis ikke vil alt svi seg. La bananbitene bli lysebrune og seige før du snur dem. I bunnen vil det legge seg en helt fantastisk banankaramell som forsvinner fort når jeg lager dette! Digg:)
Lag bananene klare rett før servering. 






Prøv dette, da. Det er så innmari godt!
Og snart kommer sommeren. 
Glede! 

No comments:

Post a Comment