May 27, 2011

Honningglaserte poteter







Snadderpoteter. Og det er ganske enkelt. Beregn litt tid, for dess lenger de får stå å surre, dess bedre blir de. Og de kan stå å passe seg selv på lav varme mens du lager all den andre maten, du må bare riste litt i gryta innimellom. Jeg er ikke så flink til å lage eksakte oppskrifter. Men akkurat dette blir godt nesten uansett. Bare prøv deg litt frem, en lærer ikke uten.

Du trenger:
småpoteter, honning, tynn balsamico eddik, herbes de provence, salt, pepper og olivenolje.

Begynn med å koke poteter. Ikke bruk mandelpoteter til dette, de detter bare fra hverandre. Amandine derimot, de funker bra. Jeg koker dem i max 12 min, heller av vannet og setter gryta tilbake på plata. Så skrur jeg ned varmen til nesten minimum, og lar potetene stå og dampe av seg. Når de er tørre  heller jeg over honningmarinaden. 

Til ca 12 småpoteter tenker jeg at det kan passe med 2ss honning, 3ss balsamico, 1ts herbes de provence, 1 klype maldonsalt, litt pepper.  Alt dette blandes i en skål, og 5ss olivenolje røres inn til slutt. 

Ikke bruk for stor gryte, marinaden fester seg bedre hvis det er litt trangt om plassen. Der kan de stå og surre for seg selv hvis du bare rister litt i gryta av og til. 
Det du også kan gjøre er å ha de kokte potetene og marinaden i en ildfast form, og ettersteke dem i ovnen på lav varme over litt lengre tid. Og rett før servering kan du sette på grillfunksjonen sånn at de blir sprø og gyldne på toppen. 










Jeg står jo ganske ofte i en av disse Oliviers & co butikkene. Og da blir man jo inspirert, og mange av produktene ender fort opp i skapet. Det er faktisk litt farlig å jobbe der :) Til disse potetene har jeg brukt en veldig god honning som er laget på Timian- urten Så har jeg også brukt balsamicoen vår som er lagret i 1 år, og Herbes de Provence. Og selvfølgelig olivenolje fra O&Co. Men bruk det av produkter du har hjemme. Alt er bedre enn ingenting.






x

No comments:

Post a Comment